Monday, March 14, 2011

KARI DAGING "SLOW COOKER"


Dah tengok video "Mat Gebu"? ahai femes sudah sang jejaka dari sedenak tu ya, walaupun hanya gambar belakang, dapat jugak kita mengenalinya, selain berborak di blog tiffin biru. Sebenarnya MG dah banyak berjasa kepada saya... saya mula mengenalinya (bukan secara dekat) hanya melalui resepi2nya yang terpamer dalam "Kongsi Resepi" semasa saya di negara orang iaitu 2 tahun lalu. Kemudian beliau mula membuka blognya sendiri... lebih memudahkan kami peminat2 masakan mendapatkan resepi2nya yg lazat dan beraneka. Gambar2 yg menarik disamping cara pengolahan yang mudah difahami... bukan saya nak promot atau ada sebab2 tertentu saya memujinya.. tetapi tak salah kiranya saya katakan memang beliau banyak berjasa kepada saya dan peminat2 masakan melalui blog beliau. Cukuplah dulu tentang MG ya, mari kita lihat bahan2 yg diperlukan untuk menyediakan kari daging slow cooker ni ya, nak tahu kenapa saya panggil k d slow cooker :-


Bahan2
1/2 kg daging lembu  - potong 4 segi kecil dan nipis
sedikit minyak untuk menumis
6 biji bawang merah }
3 ulas bawang putih  } dihiris/diblend pun boleh (ikut suka)
1 inci halia                }
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga cengkih
3 sudu besar serbuk kari (bancuh dengan 1/2 cawan air)
2 pelepah daun kari
santan dari sebiji kelapa
2 cawan air
3 biji kentang (setiap 1 potong 4, kalau besar, potong 6)

 Cara2
  • Panaskan minyak, tumiskan bawang merah, bawang putih, halia, jintan manis, jintan putih, kayu manis, bunga cengkih dan daun kari sehingga naik bau/wangi.
  • kemudian masukkan rempah kari yg telah di bancuh dengan air tadi dan kacau sebentar biar sebati, biarkan sekejap (jangan dibiarkan terlalu lama, nanti hangussss... he he)
  • masukkan pula daging dan kacau2 biar rempah sebati dengan daging, biar sebentar.
  • masukkan santan dan air, biar reneh sebantar, kemudian pindahkan kedalam slow cooker... tetapi ini hanya option/pilihan sahaja... kawan2 boleh juga biarkan didlm periuk dan pantau sehingga daging empuk. tapi saya suka pindahkan kedlm slow cooker untuk memudahkan saya membuat kerja lain. So  tak perlu asyik nak kena tunggu dan tambah air, dapur pun tak comot. Mungkin agak lama guna kaedah ini tapi hasilnya agak bagus, kerana selain dagingnya lembut, air/santan dalam slow cooker tidak cepat mengering.. hanya tambah air jika perlu, tak perlu tak payah... amacam ok?
  • setelah daging sedikit empuk, bolehlah masukkan kentang dan biar sampai kentang empuk (sedap juga jika tambahkan carrot, dulu pernah tak cukup kentang untuk masak kari ni, saya balun aje carrot, wah lebih sedap rasanya, cubalah jika tak percaya.. janji berani...he he he..
  • rasakan garam, gula (jika suka) 
  • siap

No comments:

Post a Comment